Onze Dyscalculie Dienstverlening

Dienstverlening Dyscalculie

Berkel-B kent geen wchtlijsten voor de intake, diagnostiek of behandeling.

Dyscalculie Diagnostiek

Dyscalculie komt net als dyslexie voort uit een stoornis in de hersenen. Het betekent letterlijk 'slecht kunnen berekenen'. Om dyscalculie goed te kunnen behandelen moet de juiste diagnose gesteld worden. Iedereen is anders en wij willen de beste zorg leveren. Altijd op maat. Dyscalculie Diagnostiek vindt plaats onder de verantwoordelijkheid van een GZ-psycholoog of een Orthopedagoog Generalist. De diagnostiek bij Berkel-B bestaat uit:

  • een dossieranalyse
  • een intakegesprek
  • afname van verschillende testen (2 dagdelen)
  • een rapportage van de bevindingen
  • een eindgesprek waarin de handelingsadviezen besproken worden.
  • optioneel een IQ-test (niet bij een verkort traject)

Handelingsgericht Onderzoek 

Dyscalculie komt slechts bij ongeveer 2% van de mensen voor. Er is een veel grotere groep die meer dan gemiddeld moeite heeft met (be)rekenen. Om er achter te komen op welk niveau iemand zit qua rekenen, kunnen wij een handelingsgericht onderzoek uitvoeren. Als er geen (recente) diagnose dyscalculie ligt, dan nemen we het onderzoek af om het startniveau te bepalen. De uitkomst van het onderzoek geeft een indicatie of iemand gebaat is bij een dyscalculiebehandeling op maat. Nu we weten waar de problemen liggen, kunnen we doelen stellen voor de toekomst. Dat doen we uiteraard samen.



Dyscalculiebehandeling

De dyscalculiebehandeling van Berkel-B gaat terug naar de kern: het goed leren rekenen en berekenen. Met de onderzoeksresultaten en de persoonlijke wensen van de cliƫnt als basis gaan we samen aan de slag. De behandeling kent een duidelijke structuur, maar er is veel aandacht voor de individuele kenmerken.

Een belangrijk onderdeel van de behandeling is pycho-educatie. Er wordt uitleg gegeven over wat dyscalculie is, de werking van de hersenen en hoe we leren. Daarnaast is er volop aandacht voor het persoonlijke welbevinden. Altijd op een positieve manier. Iemand kan misschien wat minder goed rekenen en berekenen, maar heeft ongetwijfeld heel veel andere kwaliteiten en competenties.

Wetenschappelijke principes

De dyscalculiebehandeling van Berkel-B is gebaseerd op 4 wetenschappelijke behandelprincipes. Samen met prof.dr. Harold Bekkering, hoogleraar sociaal cognitieve neurowetenschappen aan de Radboud Universiteit, zorgen wij ervoor dat de nieuwste inzichten opgenomen worden in onze behandelmethodes. 

Extra hulp bij rekenen- groepstraining

Veel kinderen kunnen wel wat extra hulp gebruiken met rekenen. Een extra zetje in de rug buiten de lessen op school om. In september, januari en april start er een groepstraining 'Extra hulp bij rekenen' op onze hoofdlocaties in Enschede en Lochem en onze sublocatie in Zutphen. Klik hier voor de exacte data. Ervaren professionals gaan met de kinderen aan de slag om op een leuke en doeltreffende manier beter te leren rekenen. De training omvat 12 lessen van een uur. De groepjes zijn klein. Door het intensieve traject zullen kinderen snel vooruitgang boeken. 

De training is bedoeld voor:

  • zwakke rekenaars
  • kinderen die wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken. 


De groepstraining rekenen vindt zowel voor leerlingen uit groep 4-5 als leerlingen uit groep 6-7-8.

 

Liever individueel?

Wil je geen groepstraining, maar wel beter leren rekenen? Dan is het ook mogelijk om 1 op 1 lessen rekenen te krijgen. Intensief en resultaatgericht. Neem voor meer informatie en de kosten contact met ons op. Contact

 

Weetje

Bij voldoende deelname (min 4) kan de groeptraining ook op school verzorgd worden.

Hier wil ik meer
over weten