De eerste stap is het aanmelden. Je kunt je kind direct aanmelden op onze website (jongeren vanaf 16 jaar kunnen zich ook zelfstandig aanmelden). Na ontvangst van het aanmeldformulier neemt een medewerker van de zorgadministratie binnen 5 werkdagen contact met je op voor het inplannen van een telefonische afspraak met één van onze screeners. De telefonische screening vindt plaats binnen 14 werkdagen.
Om te beoordelen of wij passende zorg kunnen bieden, volgt er een kort telefonisch gesprek met een van onze screeners. We bespreken dan of wij de hulpvraag van je kind kunnen beantwoorden en of je kind bij ons aan het juiste adres is. Als dat niet het geval is, denken we graag met je mee over andere passende mogelijkheden. Als uit de screening blijkt dat wij je verder kunnen helpen met je zorgvraag, maken we samen het dossier compleet om te kunnen starten.
Om de zorg te kunnen starten hebben we een aantal documenten nodig: 1. Verwijzing van de huisarts, medisch specialist of gemeente. 2. Ingevulde en ondertekende Toestemmingsverklaring. De Toestemmingsverklaring dient ondertekend te worden door (alle) gezaghebbende(n).
Het intakegesprek is onze eerste kennismaking. In dit gesprek (duurt ongeveer 45 minuten) brengen we de klachten die je kind en/of jij als ouder ervaart zo goed mogelijk in kaart. We kijken ook naar wat er goed gaat. Verder geven wij uitleg over onze werkwijze en bespreken we praktische zaken. Aan het einde van het gesprek geven wij een globaal behandeladvies. Dit advies kan ook inhouden dat verder onderzoek nodig is om de klachten beter te begrijpen en tot een zorgvuldig behandeladvies te komen. Neem gerust de tijd om hierover na te denken. Het is ook erg belangrijk dat zowel jij als je kind een goede klik voelen met de behandelaar. Als je besluit om door te gaan, zal de behandelaar dit aan de verwijzer laten weten middels een brief. Deze brief wordt eerst met jou en je kind gedeeld ter goedkeuring.
Samen stellen we een behandelplan op. In dit plan worden de doelen opgenomen die we samen hebben opgesteld, de behandelmethoden die we zullen gebruiken om die doelen te bereiken (zie behandelmethoden) en de verwachte duur van de behandeling. Samen plannen we de behandelafspraken in. De opgestelde doelen zullen, indien mogelijk, regelmatig worden geëvalueerd, zowel met jou als met je kind.
Het eindgesprek is de afronding van het behandeltraject. We evalueren de behandeling en beoordelen de resultaten. Hiervoor zullen we een aantal vragen stellen. We willen ook graag leren van jouw ervaring, evenals die van je kind. Daarom vragen wij of jullie een kort tevredenheidsonderzoek voor ons willen invullen. Wij brengen de verwijzer op de hoogte over het afronden van het traject en het bereikte resultaat. Ook deze brief leggen we weer voor ter goedkeuring, zoals ook genoemd wordt bij een eerdere stap.
De eerste stap is het aanmelden. Je kunt je kind direct aanmelden op onze website (jongeren vanaf 16 jaar kunnen zich ook zelfstandig aanmelden). Na ontvangst van het aanmeldformulier neemt een medewerker van de zorgadministratie binnen 5 werkdagen contact met je op voor het inplannen van een telefonische afspraak met één van onze screeners. De telefonische screening vindt plaats binnen 14 werkdagen.
Om te beoordelen of wij passende zorg kunnen bieden, volgt er een kort telefonisch gesprek met een van onze screeners. We bespreken dan of wij de hulpvraag van je kind kunnen beantwoorden en of je kind bij ons aan het juiste adres is. Als dat niet het geval is, denken we graag met je mee over andere passende mogelijkheden. Als uit de screening blijkt dat wij je verder kunnen helpen met je zorgvraag, maken we samen het dossier compleet om te kunnen starten.
Om de zorg te kunnen starten hebben we een aantal documenten nodig: 1. Verwijzing van de huisarts, medisch specialist of gemeente. 2. Ingevulde en ondertekende Toestemmingsverklaring. De Toestemmingsverklaring dient ondertekend te worden door (alle) gezaghebbende(n).
Het intakegesprek is onze eerste kennismaking. In dit gesprek (duurt ongeveer 45 minuten) brengen we de klachten die je kind en/of jij als ouder ervaart zo goed mogelijk in kaart. We kijken ook naar wat er goed gaat. Verder geven wij uitleg over onze werkwijze en bespreken we praktische zaken. Aan het einde van het gesprek geven wij een globaal behandeladvies. Dit advies kan ook inhouden dat verder onderzoek nodig is om de klachten beter te begrijpen en tot een zorgvuldig behandeladvies te komen. Neem gerust de tijd om hierover na te denken. Het is ook erg belangrijk dat zowel jij als je kind een goede klik voelen met de behandelaar. Als je besluit om door te gaan, zal de behandelaar dit aan de verwijzer laten weten middels een brief. Deze brief wordt eerst met jou en je kind gedeeld ter goedkeuring.
Samen stellen we een behandelplan op. In dit plan worden de doelen opgenomen die we samen hebben opgesteld, de behandelmethoden die we zullen gebruiken om die doelen te bereiken (zie behandelmethoden) en de verwachte duur van de behandeling. Samen plannen we de behandelafspraken in. De opgestelde doelen zullen, indien mogelijk, regelmatig worden geëvalueerd, zowel met jou als met je kind.
Het eindgesprek is de afronding van het behandeltraject. We evalueren de behandeling en beoordelen de resultaten. Hiervoor zullen we een aantal vragen stellen. We willen ook graag leren van jouw ervaring, evenals die van je kind. Daarom vragen wij of jullie een kort tevredenheidsonderzoek voor ons willen invullen. Wij brengen de verwijzer op de hoogte over het afronden van het traject en het bereikte resultaat. Ook deze brief leggen we weer voor ter goedkeuring, zoals ook genoemd wordt bij een eerdere stap.
Wij bieden diagnostiek en behandeling voor verschillende problematieken, waaronder:
Tijdens psycho-educatie geeft de behandelaar informatie over de klachten die je kind ervaart. Deze informatie kan ook gedeeld worden met ouders, school of andere betrokkenen, zoals de sportclub. Het is een vorm van voorlichting en uitleg. Door deze voorlichting leert je kind meer over de oorzaken van de klachten en krijgt je kind handvatten om ermee om te gaan. Samen met de behandelaar wordt gekeken en geoefend wat effectief is. Daarnaast zal de behandelaar advies geven, bijvoorbeeld over welke hulpbronnen kunnen helpen of wat de omgeving kan doen om te ondersteunen. Bij Berkel-B starten we het behandeltraject vaak met psycho-educatie.
Cognitieve gedragstherapie, ook wel CGT genoemd, is een combinatie van gedragstherapie en cognitieve therapie. Het is een bewezen effectieve behandelvorm voor psychische problemen. Bij CGT leert je kind door middel van oefeningen en opdrachten anders te denken en te handelen. Hierdoor krijgt je kind inzicht in zijn/haar gedachten, gevoelens en gedragingen die de klachten in stand houden. Daarnaast worden er nieuwe vaardigheden aangeleerd die blijvend kunnen worden toegepast. De nadruk kan liggen op het veranderen van denkpatronen, gedragingen of een combinatie van beide. Voor meer informatie kun je terecht op de website van de Vereniging voor Gedragstherapie en Cognitieve Therapie (VGCT).
ACT staat voor Acceptance and Commitment Therapy, ook wel Acceptatie en Toewijdingstherapie genoemd. Het is een bewezen effectieve vorm van gedragstherapie die voortkomt uit de cognitieve gedragstherapie. Met ACT helpen we kinderen en jeugdigen om gedachten en emoties te accepteren en omarmen, in plaats van ertegen te vechten. Vaak proberen we negatieve gedachten en gevoelens te vermijden of onderdrukken, maar juist door dat te doen krijgen ze meer kracht en komen ze later weer sterker terug. Met ACT leert je kind op een vriendelijke manier om te gaan met negatieve gedachten en gevoelens, zodat je kind uit die negatieve spiraal kan stappen en weer in het hier en nu kan zijn. Daarnaast helpt ACT kinderen zich te richten op wat ze belangrijk vinden in het leven.
Kinderen kunnen te maken krijgen met schokkende gebeurtenissen die hen kunnen beschadigen. Gelukkig kunnen veel kinderen deze gebeurtenissen op eigen kracht verwerken. Echter, sommige kinderen ontwikkelen problemen als gevolg van deze gebeurtenissen.
Enkele kenmerkende reacties/problemen kunnen zijn:
Verminderde schoolprestaties
Verminderde concentratie
Agressieve of angstige fantasieën
Onterechte schuldgevoelens
Bezorgdheid over veiligheid
Bezorgdheid om anderen
Binnen de EMDR-behandeling zal de behandelaar je kind vragen om terug te denken aan de gebeurtenis, inclusief de bijbehorende beelden, gedachten en gevoelens. Dit gebeurt terwijl er een afleidende stimulus wordt toegepast, zoals de hand van de behandelaar of geluiden via een koptelefoon die afwisselend links en rechts worden aangeboden. Er wordt gewerkt met 'sets' (series) stimuli.
Na elke set wordt er even rust genomen. De behandelaar zal je kind vragen wat er in gedachten naar boven komt. De EMDR-procedure brengt vaak een stroom van gedachten, beelden, gevoelens en lichamelijke sensaties op gang. Vaak verandert er iets tijdens de behandeling. Je kind wordt na elke set gevraagd zich te concentreren op de meest opvallende verandering, waarna er een nieuwe set volgt.
De sets zullen geleidelijk leiden tot het verminderen van de kracht en emotionele lading van de herinnering. Het wordt steeds gemakkelijker om terug te denken aan de oorspronkelijke gebeurtenis. In veel gevallen veranderen ook de herinneringsbeelden zelf, ze worden bijvoorbeeld waziger of kleiner. Het kan ook voorkomen dat minder onprettige aspecten van dezelfde situatie naar voren komen. Bij Berkel-B maken we gebruik van verschillende EMDR-technieken. Voor informatieve video’s kun je terecht op EMDR in beeld.
Het PrOP-model staat voor:
Pr = probleem
O = omgeving en omstandigheden
P = persoonlijke stijl
Het PrOP-model is speciaal ontwikkeld voor kinderen en jongeren en wordt gebruikt in de behandeling van psychische klachten. Dit model kan worden toegepast bij lichte tot matige psychische klachten, waarbij de nadruk ligt op zelfredzaamheid. Over het algemeen omvat het behandeltraject 5 tot 8 sessies.
Wij als mensen zijn niet alleen onze aandoeningen of klachten. In de zorg ligt de focus vaak op wat er niet goed gaat, welke gezondheidsproblemen er zijn en hoe deze opgelost kunnen worden. Bij Berkel-B hanteren we een andere benadering. We kijken niet naar stoornissen of beperkingen, maar plaatsen juist de ontwikkeling van het kind of de jeugdige centraal. Ook de omgeving van het kind of de jeugdige wordt hierbij betrokken. We maken gebruik van de eigen veerkracht en samen kijken we naar wat voor jouw kind belangrijk is.
Behandel- en diagnostieklocatie
Munsterstraat 16, 7418 EV Deventer
Behandel- en diagnostieklocaties
Gezondheidscentrum De Schans, de Schans 9, 7773 AA Hardenberg
Behandel- en diagnostieklocaties
Hoeflingweg 5, 7241 CJ Lochem