Dyslexie is een uitdagend woord, vooral voor kinderen die moeite hebben met lezen en schrijven. Het woord “dyslexie” komt van het Grieks. “Dys” betekent “beperkt” en “lexis” betekent “woord”; vrij vertaald betekent het “beperkt lezen”.
Als jouw kind dyslexie heeft, kan het voor jouw kind moeilijk zijn om woorden te lezen of te schrijven, soms zelfs allebei. Dit komt doordat de hersenen soms in de war raken bij het verwerken van letters, woorden en klanken. Het verbinden van letters en klanken werkt anders in de hersenen van kinderen met dyslexie. Verder functioneren hun hersenen op dezelfde manier als die van anderen.
Belangrijk om te onthouden is dat dyslexie geen reden is om je te schamen, en dat geldt ook voor jouw kind. Het betekent simpelweg dat jouw kind op een andere manier leert, en dat is helemaal prima! Veel intelligente en getalenteerde mensen, zoals wetenschappers, kunstenaars en atleten, hebben ook dyslexie en zijn desondanks zeer succesvol geworden. Dus als jouw kind dyslexie heeft, onthoud dan dat het speciaal is en dat het gewoon wat extra hulp en ondersteuning kan krijgen om te groeien en te bloeien. Blijf altijd positief, wees trots op wie jouw kind is en geef nooit op, want jouw kind kan alles bereiken wat het wil, ook met dyslexie!
Alle benodigde gegevens over de leerling worden verzameld en vastgelegd in een leerlingdossier. Het leerlingdossier bevat de volgende informatie:
Ouders worden door de school geïnformeerd over het vermoeden van dyslexie en het dyslexiebeleid op school. De school adviseert ouders bij de keuze van een gespecialiseerd instituut of behandelaar, waarbij de uiteindelijke keuzevrijheid bij de ouders ligt.
In Dossierhulp kan school vanaf het eerste moment en stapsgewijs het dossier van een leerling opbouwen door gegevens in te voeren en samen te brengen. Dit kan in het kader van de vergoede dyslexiezorg wanneer er vermoedens zijn van ernstige dyslexie. Dossierhulp is uitsluitend voor school en geheel kosteloos. Klik hier om naar Dossierhulp van Berkel-B te gaan.
Per regio/gemeente verschilt wie het leerlingdossier van school beoordeelt en bepaalt of het dossier kan worden toegelaten tot de vergoede dyslexiezorg. Dit is op school bekend en staat op de website van de gemeente.
* In de dyslexiezorg wordt gewerkt met een poortwachter. De poortwachter is degene die informatie van school over het lezen en spellen en de extra hulp die door de school is gegeven, bekijkt. Dit kan iemand bij de gemeente zijn, het samenwerkingsverband, een externe of de zorgaanbieder zelf. De poortwachter beoordeelt op basis van het leerlingdossier of een kind voldoet aan de voorwaarden en bepaalt of het dossier kan worden toegelaten tot de vergoede dyslexiezorg. Wie de poortwachter is in jouw regio is op school bekend of staat op de website van de gemeente. Mocht je nog vragen hebben, dan kan je contact met ons opnemen.
Er zijn twee mogelijke uitkomsten:
Het onderzoek en/of behandeling kan pas worden gestart door Berkel-B als er een toewijzing is afgegeven door de gemeente.
Na het onderzoek en de evaluatie van alle verzamelde informatie, inclusief de aanmelding, het leerlingdossier en het uitgevoerde onderzoek, kunnen we tot een definitieve conclusie komen. Er zijn grofweg drie mogelijke uitkomsten:
Wanneer uw door Berkel-B opgestelde dyslexieverklaring zoek is geraakt, kunt u een nieuw exemplaar bij ons opvragen. Wij brengen hiervoor € 25,- administratiekosten vooraf in rekening.